maandag 27 februari 2012

Wat doe ik hier nu allemaal in Wenen?

Ondertussen is het alweer eventjes geleden dat ik nog iets geschreven heb :).

In wat volgt kan je te weten komen wat ik tot hiertoe al gedaan heb op de universiteit van Wenen. 

Wanneer onze eerste werkweek begon op 6 februari, hebben we (Jolien en ik) eerst twee dagen mee vergaderingen gevolgd over het nieuwe project Dutch ++ samen met docenten van onze hogeschool. Deze waren zeer verrijkend aangezien ik dan eens van dichtbij mocht meemaken hoe zo'n project tot stand komt en hoe de taakverdeling gemaakt wordt. Het viel me ook meteen op dat het niet vanzelfsprekend is om een gloednieuw project uit de grond te stampen, het vergt veel zweet en tranen. Daar komt dan ook nog eens bij dat je rekening moet houden met je budget om eventuele bijeenkomsten met de internationale partners uit Berlijn, Suriname en Wenen te houden. Dit was alvast een leuk begin van mijn internationale stage! 


Na deze week hebben we onze eerste echte opdracht gekregen. We moeten namelijk een module uitwerken rond het nationale volkslied van België. Dit houdt dingen in zoals ontstaansgeschiedenis, hoe de Belgen het volkslied aanvoelen, populariteit ervan, gebruik (feestdagen, sportwedstrijden, ..), ... We moeten het onderwerp zo ruim mogelijk bekijken :). 
Op onderstaande foto kunnen jullie zien waar ik mijn weekdagen doorbreng :). 

De uitgewerkte module zal dan uiteindelijk online komen te staan op de NEVA-website. Dit is een website voor anderstalige leerders van het Nederlands. Zij hebben de mogelijkheid om via deze module Nederlands te leren of hun Nederlands aan te scherpen. Bij de teksten die we geschreven hebben, moeten we opdrachten ontwikkelen. De opdrachten moeten zowel inhoudsvragen bevatten als taaloefeningen (bijvoorbeeld een oefening op de werkwoordtijden met zinnen uit de verschillende teksten). Op deze manier hebben vreemdetaalleerders de kans om oefeningen te maken en kunnen ze tegelijkertijd iets te weten komen over de Belgische cultuur! 

Maar toch is er ook nog af en toe tijd voor ontspanning, zelfs op vraag van onze Weense docente ;). En ja hoor, zij spreekt gewoon vlotjes Nederlands. Het is wel eerder Hollands ... Zo moet ik ook wel letten op mijn taal, want zij gebruiken nooit 'u' altijd 'jij of jou' en dat ben ik al Vlaminge niet echt gewoon :p. Deze foto is genomen na onze werkdag in het café-restaurant "Einstein". Julia hoopt altijd dat zij hier nog wijzer wordt :). 
Hier heb ik een lekker wokgerecht gegeten. Zoals je misschien wel merkt ben ik niet echt een fan van de échte Oostenrijkse/Duitse keuken.

Links vanboven: Iris Puchner --> assistente
Links vanonder: Julia Sommer --> Docente Nederlands + onze stagebegeleidster

Rechts vanboven: Jolien Belmans --> Medestudente die met mij deze ervaring wou meemaken.
Rechts vanonder: rarara???? :)


Dit was het dan weer voor vandaag, tot binnenkort met een nieuw verhaal! 

Tschüss!!

Ashley 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten